Falfirkák-OSLO

Nagy Melinda
2018. 02. 28.
Megosztás


Bármerre járjon az ember manapság, mindenhol beleütközik a falművészetbe. Hatalmas tűzfalnyi képek bukkannak fel innen-onnan vagy "összefirkált", tagekkel teletűzdelt házfalakat, kapukat láthatunk. Én inkább az előzőekre figyelek fel, és sokszor úgy gondolom, hogy érdekesebbé teszik a környezetüket. Most egy csokorra valót gyűjtöttem össze Osloból. Ki-ki eldöntheti, hogy művészettel vagy épület rongálással van-e dolgunk. " A művészet első feladata, hogy megszépítse az életet", mondta állítólag Nietzsche. Én egyet értek vele... És ti?


A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából

A graffiti olasz jövevényszavunk, de az Amerikai Egyesült Államokból származó fogalom, jelentéssel bíró szimbólum, (a magyar Büntető Törvénykönyv szerint falfirka) melynek eredeti jelentése: feliratok, spontán jellegű és üldözött, elítélt írásművek, amelyek tematikája általában politikai, erotikus, csúfoló rögtönzés, szélsőségesen leegyszerűsített általánositás. Mint ahogyan a folklórműfajoknál a graffitinél is a szerzői névtelenség és a folyamatos átalakítás a jellemző. Az újkori története New Yorkban a 183. utcában kezdődött, ahol a városi falfirkálás a szignózásból alakult ki. Legjellemzőbb előfordulási helye a köztereken lévő falfelület. A közösségi tereken megjelenő firkálás egyfajta kommunikációs mód és folklór kisműfaj is. Szöveges formái a halandzsaszerű, de sok esetben aforisztikus feliratok, amik lehetnek versszerűek is. A szövegeken kívül jellemzőek a rajzok is. Szórófestékkel készült igénytelenebb válfaja a tag. Az utcai graffitikon kívül léteznek rejtettebb formái is a falfirkáknak, ezek például a toalett-költészet produktumai, a latrináliák, amelyek az illemhelyek falán található különféle versek, pornográf szövegek, perverz rajzok. A falfirkák a leletek szerint már az ókor óta folyamatosan az emberi lakókörnyezet velejárói

Le a gravitációval!

 Graffiti

Divatjelenségként a nyugati világban az 1960-as években terjedt el. Ennek a spontán és kéretlen kommunális esztétikai szolgáltatásnak, másként fogalmazva az "autentikus városi populáris kultúra inspirálta graffitinek" vannak már név szerint ismert alkotói is. Az egyik legnevezetesebb közülük Keith Haring, de legtöbbjük – ahogy Magyarországon is – névtelenül, illetve illegálisan tevékenykedik. A falfirkák gyűjtésének kezdeményezője, a Párizs szemének is nevezett Brassaï (Halász Gyula) volt, aki 1932-től a párizsi falakon található graffitiket fotózta, amelyeket 1956-ban kiállítottak a New York-i Modern Művészetek Múzeumában. 2009-ben a Budapesten megrendezett Write 4 Gold elnevezésű nemzetközi graffiti-versenyen a magyar csapat győzött

A graffitizésre szerveződött csapatok jelentős része szerte a világban nem öncélúan vagy az ott élők bosszantása céljából tevékenykedik, hanem szeretnék az általuk sivárnak tekintett városi tűzfalakat vidám színekkel és ábrákkal “elviselhetőbbé” tenni. Sok esetben a végeredmény hatalmas absztrakt képzőművészeti alkotásokra hasonlít.
A városlakó emberek többsége azonban általában elutasítja, rongálásnak tekinti és ellenséges érzelmekkel viseltet az utca „művészeivel” szemben. A graffitizést vandalizmusnak minősíti. Az erőszakosan megváltoztatott városi környezetet pedig szeretnék eredeti állapotában megtartani. Ezt részben az is magyarázza, hogy a graffitik „alkotóit” az ellenzők egységes csoportnak tekintik — függetlenül attól, hogy tevékenységük célja elsősorban egy színesebb lakókörnyezet létrehozása vagy valóban az eredeti művészeti alkotások és egyéb építmények pusztítása és rongálása.
Kevesen tolerálják, hogy néhányan önkéntes, dinamikus, bátor, provokatív jobbító szándéktól vezérelve, játékos ötletekkel szeretnék színesíteni a világot, amelyben élnek. Tevékenységük nyomán egy-egy hirtelen odakerült graffiti hatására átértelmeződik a városi
táj.




Belváros, Oslo
Belváros, Oslo
Belváros, Oslo
Belváros, Oslo
Aker Brygge , Oslo
Aker Brygge , Oslo
Aker Brygge , Oslo
Aker Brygge , Oslo
Tøyen
Tøyen
Falfirkák-OSLO - Borítókép